Texts

Johan Debruyne - 2016

HUMANITY

New paintings by Mieke Teirlinck have appeared with increasing regularity in recent times. Her work is starting to gain attention across the entire country and is crying out to be represented in a monograph. This is my short contribution to this endeavour.
Just a few weeks ago, I paused a while outside a small, new art gallery in Mechelen. I had taken the train and left the station through the Nekkerspoel, exit, and found an exposed “vliet” (as the shallow water courses in the city are called) in the middle of a rather playful piece of contemporary architecture. Space had been made in the bright, lapidary building for a brand new gallery and Mieke Teirlinck was showing her work there. It was a...

<H>ART art magazine
Johan Debruyne - 2013

Ik volg het oeuvre van Mieke Teirlinck (°Brugge, 1959) sinds het prille begin. Sinds halverwege de jaren ’90, toen ze na 8 jaar lering “cum laude” de academie van haar geboortestad achter zich liet. Ik zag haar initiële tentoonstelling.

In aanvang was er in hoofdzaak de schilderkunstige bravoure. In prille recensies werd met regelmaat verwezen naar Freud, Monet en Cézanne.  Verwijzingen die kunnen tellen, maar die de kunstenares eigenlijk niet in dank afnam. Het is waar dat ze opkeek en nog opkijkt naar tal van kunstenaars. Ook naar oude meesters. Hoe die met het licht toverden. Compositie, kleurgebruik en de manier waarop de verf wordt aangebracht, het houdt haar allemaal in de ban. Ze kijkt zich de ogen uit...

Atelier Magazine
Isabelle De Baets - 2013

Mieke Teirlinck continues to put her faith in the art of painting in order to mimic reality. Painting along with her ability to mimic or imitate reality remains until today the most essential element in her practice of painting. Throughout the search for their own visual language, painters are never merely preoccupied with the faithful representation of the sensory reality, but rather focus on expressing an essence hidden behind reality. The philosopher Plato used the allegory of the cave to show the difference between these two already in Classical Antiquity. The chained prisoners living in this cave saw shadows on the wall at the entrance and took them to be reality, though they were but mere reflections of the...

Excerpt from a text for Tea for Two, an exposition at Villa de Olmen with Xavier Tricot
Marc Holthof - 2011

Mieke Teirlinck (Bruges, 1959) suivit une formation artistique mais commença seulement à peindre en 1992, après un séjour avec son mari au Suriname et en Guyane française.  Elle s’ épanouit, se métamorphosant en une artiste-peintre dotée d’une vision personnelle impressionnante.

La représentation de la fragilité est le thème central de l’oeuvre de Mieke Teirlinck.  La fragilité de la lumière qu’elle recherche constamment, mais aussi la fragilité des sujets qu’elle représente.  Son oeuvre est très variée: paysages, natures mortes, portraits, nus.  La fragilité sous toutes ses formes demeure le mot-clé de ses oeuvres.  Elle refuse d'encadrer ses toiles: la peinture est appliquée à ras bord, laissant la toile nue...

Copyright Zwart Huis